Tony van der Meulen en Pieter Broertjes benoemd tot erelid van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren

Het bestuur van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren heeft ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum vandaag Tony van der Meulen en Pieter Broertjes vanwege hun verdiensten voor het Genootschap benoemd tot erelid.

Den Haag, 27 november 2009

Van der Meulen (1946), oud-hoofdredacteur van het Brabants Dagblad en het opinieweekblad De Tijd, is bijna een decennium secretaris en vicevoorzitter van het Genootschap geweest en is samensteller en eindredacteur van het jubileumboek ‘Storm in de Media’, waarvan hij later< deze middag tijdens de officiële viering van het jubileum in het Circustheater in Den Haag het eerste exemplaar zal overhandigen aan Koningin Beatrix.

Broertjes (1952) , hoofdredacteur van de Volkskrant, heeft het Genootschap tot 2006 ruim acht jaar gediend als voorzitter. Zijn vele toespraken die hij in deze functie heeft gehouden, zijn bij zijn afscheid gebundeld in het boek ‘Media onder vuur. Verweer van een hoofdredacteur’.

In september had het bestuur Rimmer Mulder bij zijn afscheid als hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant al benoemd tot erelid. Alle drie kregen vandaag op de Najaarsvergadering in het Circustheater in Den Haag de versierselen uitgereikt die behoren bij het erelidmaatschap.

De voorlaatste keer dat het Genootschap een erelid benoemde, was ruim zestien jaar geleden toen Max Snijders (1929-1997), van 1965 tot 1992 hoofdredacteur van het Utrechts Nieuwsblad, dit predicaat kreeg. Behalve de dit jaar benoemde ereleden kent het Genootschap nog een ander erelid, dat is de 96-jarige Frie Knepflé, die onder meer hoofdredacteur was van de Nieuwe Limburger.